Многу години од кариерата поминав објаснувајќи им на луѓето што, всушност, се семејните компании. Најчесто, првата асоцијација за нив беше дека тоа се мали семејни бизниси или традиционални занаети, кои се пренесуваат на некое од децата, ако даде бог на најстариот син, што наводно гарантира успех.
Автор: м-р Наталија Пекиќ, консултант за семејни компании, надворешен предавач на Економскиот факултет во Осиек
Тоа „маркетерите" најчесто го објаснуваат со следната анегдота: Имаме добра и лоша вест. Добрата е, перцепцијата не е реалност, а лошата – за жал, реалноста не е важна.
Сега ние, претприемачите – сопственици или вработени во семејните компании, имаме многу тешка задача. Како да ја промениме перцепцијата на „широките маси" и да им објасниме за што, всушност, станува збор и колку се важни семејните компании? Џорџ Бернард Шо рекол дека мудрите луѓе се приспособуваат кон околината, а неразумните се обидуваат да ја приспособат кон себе. Крајниот резултат, всушност, е резултат од напорите на неразумните луѓе! Но, да одиме чекор по чекор...
На глобалниот економски пазар, семејните компании не се новина, а во развиените економски средини, нивната важност е препознаена и признаена. За жал, на овие простори ситуацијата не е таква, а за тоа постојат неколку причини.
Најчесто споменуваната причина се негрижливите и нецелосни државни статистики, кои не можат да понудат точен податок колку регистрирани семејни компании има во одделни држави, а врз основа на тоа не може ни да се истакне нивната важност. При отворање фирма, немате можност да ја сместите во тој облик на претприемништво. Само некои од нив, со пораст и со развој, стануваат семејни. Најчесто, важноста на семејните компании се мери и се искажува преку нивниот удел во вкупниот број регистрирани приватни фирми, преку бројноста на ангажираната работна сила, односно преку партиципацијата на БДП во националните економии.
Следува доза на брутална статистика:
|
Недостигот од универзална дефиниција, создава нова забуна во процесот на признавање и на препознавање. Се сеќавам на едно истражување, кога клиентот, за кого со сигурност однапред знаевме дека е член на семејна компанија, на тоа прашање јасно одговори: Не, никако, па само јас и татко ми од семејството работиме. На следното прашање: Добро, a кој е сопственикот на компанијата?, го добив одговорот – Па, татко ми и јас!
Постојат бројни дефиниции, но сите тие ги содржат во себе поимите што објаснуваат за каков вид претприемништво се работи:
... Претпријатието се смета за семејно кога со него блиску се поврзани најмалку две генерации од семејството и кога таа врска има влијание на политиката на компанијата, но и на интересите и на целите на семејството (Роберт Донели,1988 година);
... Контролна сопственост, задржана во рацете на поединци или на неколку членови од едно семејство (Луис Барнс и Сајмон Хершон, 1976 година);
... Организација, во која еден или неколку членови од семејството директно влијаат на бизнисот преку сродство, менаџерска улога или сопственичко право (Ренато Таџури и Џон Дејвис, 1996 година);
... Семејното претприемништво е сопственост, партнерство, корпорација или каква било друга бизнис-формација, каде што контролата (гласачка) е во рацете на едно семејство (Фред Неубауер и Алден Ланк, 1998 година).
Третата можна причина за игнорирање на важноста на семејните компании во нашето познато опкружување, е незнаењето, кое се темели на негативни претпоставки. Најчесто, погрешната перцепција од воведот на овој текст настанала како последица на интерпретацијата на тој спој – бизнис и семејство, за кој дури и социолозите велат дека е речиси невозможен. Се работи за спојување на два феномена, со целосно спротивни интерни логики, а новиот систем има задача да опстане и да се развива.
Што е тоа спротивна интерна логика? Од една страна го имаме системот семејство, кој е емоционално ориентиран и затворен, не е склон кон промени, безусловно ги прифаќа членовите и има задача кај потомците да развие самопочит за да им овозможи созревање. Од другата страна е системот бизнис, кој е рационален и екстравертно ориентиран, кој бара постојани промени. За да се одржи вториот систем, потребни се низа услови, а неговата основна задача е генерирање профит. |
Овие два екстремно различни системи, во семејните компании се спојуваат во еден, кој има задача да опстане и да генерира успех. Секако, нема рецепт како тоа да се направи, но важно е да се истакне дека не постојат (токму поради влијанието на едниот од двата системи) две идентични семејни компании. Оваа категоријата е исклучително хетерогена. Секоја семејна компанија е детерминирана од сопствената историја, културолошките филтри и од специфичните обележја. За сите актери во тие компании, еден од најголемите предизвици е да се воспостави јасна разлика и да се прифати професионалната рамнотежа меѓу двата система.
Важно е семејството и бизнисот да се држат одвоени. Не сакате семејните околности да влијаат врз бизнисот. Водете го бизнисот како бизнис!, Џон Л. Ворд |
Стручниот назив за тоа е – воспоставување интерни стандарди, кои подразбираат процедурите во компанијата да бидат јасно дефинирани, опишани и напишани, кон кои сите мора да се придржуваат.
На пример:
Најголемиот генератор за развој на речиси сите национални економии се токму семејните компании. Тоа се најчесто фирмите од секторот мали и средни претпријатија, иако ги има и меѓу великаните. Тие се уникатни и создадени да траат со долгорочна перцепција и стратегија, склони кон осмислени инвестиции. Брзи се, агилни и покриваат специјализирани пазарни ниши, кои се недостапни за големите и бавни мултинационални компании. Сопствениците на семејните компании настојуваат да бидат самостојни, активни, нестрашливи и да веруваат во себе и во тоа што треба да го направат. Горди се и веруваат дека имаат витална улога во националните економии, креирајќи нови работни места и стабилизирајќи го општеството.
Потребно ли уште нешто е да се додаде за конечно да сфатиме дека економиите се развиваат токму поради постоењето на семејните компании?
@InStore.mk
Крадењето авторски текстови е казниво со закон. Преземањето авторски содржини (текстови и фотографии) од оваа страница е дозволено само делумно и со ставање хиперлинк до содржината што се цитира.